Over Ons item

Door hard te werken, met een scherpe blik op de marktontwikkelingen en met een releaseschema dat focust op kwaliteit boven kwantiteit hebben Robby Langendorff en Bob Vos in een kleine drie jaar tijd een heel solide basis gelegd voor hun Cornelis Music.
Toen Langendorff en Vos in oktober 2013 hun onderneming startten, hebben heel wat collega’s ongetwijfeld hun wenkbrauwen gefronst. Want in een markt die zacht gezegd onder druk staat, getuigt het van veel lef om een muziekmaatschappij te beginnen. “We zijn altijd van onze eigen kracht uitgegaan en wisten dat het hard werken zou zijn”, beaamt Robby Langendorff. “Inmiddels hebben Bob en ik bewezen met een klein en dedicated team succesvol te kunnen zijn. Het belangrijkste is om de lat voor jezelf continu hoger te leggen.”
Vanuit het kantoor in Amsterdam worden de labels Cornelis Music en Redline Music bestierd. Cornelis Music focust op het nederlandstalige segment, met artiesten als Willem Barth, en John West. Redline Music richt zich op een breder en meer popgericht repertoire, zoals The Royal Engineers en The Franklin Electric. “We houden nu eenmaal van muziek en letten daarbij niet op hokjes”, lacht Langendorff. “We doen ook cabaret, van Youp van ’t Hek tot Tineke Schouten. En op Redline brengen we ook werk van bijvoorbeeld de uit Iran afkomstige rapper/songwriter Saman Amini en rockband Stillmode. Die breedte past bij ons! Voor de ontwikkeling van onder meer die laatste twee artiesten werken we overigens nauw samen met BMG Talpa publishing. Voor Saman Amini doen we gezamenlijke A&R. In het geval van Stillmode leidde de samenwerking tot werk in een campagne van Samsung. Vanuit die samenwerking worden met Billy Dans writing sessions georganiseerd.”
Cornelis Music beheert ook de CNR Entertainment-catalogus. Langendorff geeft aan dat conceptmatig denken de crux is bij effectief catalogusbeheer. “Zomaar iets uitbrengen werkt anno 2016 niet meer. Er moet een goed plan achter zitten. Met releases rond De Kast en Koos Alberts is bewezen dat er absoluut vraag is naar fysiek product, mits dat mooi verzorgd is en meerwaarde boven digitaal heeft. We hebben recent een jubileumalbum van 2 Brothers On The 4th Floor uitgebracht en later dit jaar zullen we met catalogusreleases van onder meer Piet Veerman en Gordon komen. Ook staan een releases van André van Duin en het verzamelde kinderliedjeswerk van Annie M.G. Schmidt – uitgebracht in het kader van 100 jaar Fiep Westendorp – op de planning.”
Hoewel fysiek product nog altijd van groot belang is, besteedt Cornelis Music veel tijd aan het optimaliseren van het digitale aanbod. Licenties als Muziekfeest Op het Plein en met name Beste Zangers zijn op dit vlak heel belangrijk. De consumentenaandacht voor de digitale releases neemt tijdens en direct na de tv-uitzendingen exponentieel toe. “Dus moet je zorgen dat het materiaal ook strak getimed beschikbaar is. Er zit letterlijk iemand met de vinger op de knop live mee te kijken, om op exact het juiste moment tracks op YouTube, iTunes en op de diverse streamingplatforms te plaatsen. Ja, dat is handwerk. Op die manier voorkomen we dat iets óf te vroeg al online verschijnt en het programma verpest, óf te laat en het momentum mist. Heel arbeidsintensief, maar tekenend voor de kwaliteitsnorm die we hanteren. Inmiddels zijn we de grens van 20 miljoen streams van de Beste Zangers gepasseerd, waar zijn we heel trots op zijn. Een beter bewijs dat deze manier van werken zijn vruchten afwerpt, is er niet.”